Peyzaj Mimarlığı Tasarım Eğitiminde Görsel Düşünmenin Önemi

 

Tasarlama eylemi, yaşam döngüsündeki ihtiyaçlara bağlı olarak ortaya çıkar. Yaratma ihtiyacı, insana özgüdür, çözümleme yetisi ve yaratıcılık becerileriyle karşılanabilir. Yaratıcılık; birikim, hayal gücü ve karar alma sürecinin bir eylemidir ve kişiye özgü bir olgudur. Tasarım sürecinde ihtiyacı karşılamak, tasarımcının sürece, özgünlüğü doğrultusunda bir takım kavramları, yaratıcı ve estetik kaygılarla dahil etmesiyle ilişkilidir. Bu özgün tavır sonucunda tasarlanacak nesne, düşünce veya olgu yeni baştan yorumlanarak, yeni bir ürün olarak ortaya çıkar. Tasarlama süreci sonunda, yaratıcı ve özgün ürünler ortaya çıkarmada, görsel düşünme ile görsel anlatımın ilişkisi büyük önem taşır. Bu ikili ilişki, bütüncül sürecin her aşamasında, her tür çözümleme için gereklidir ve tasarım eğitiminde de oldukça önemlidir. Tasarım eğitiminde, öğrenciye tasarımı hazırlarken kullanabileceği, ilkeler ve elemanlar öğretilir. Öğrenci bu tasarım olgularını denetleme yetisine ulaştığında yaratıcılık potansiyelini, zekasını, bilgilerini kullanarak bilinçli çalışmalar yapabilir. Görsel düşüncenin oluştuğunun kanıtı da öğrencinin amaçladığını yapabilmesiyle, yapılanın başkalarınca düşünüldüğü gibi anlaşılmasıyla belli olur. Bu nedenle bu çalışmada Karadeniz Teknik Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümünde tasarım eğitimi alan 63 öğrenciye (4.sınıf) anket yapılarak; öğrencilerin görsel düşünme ile ilgili görüşleri ve görsel düşünmenin eğitimdeki etkileri, görsel anlatım teknikleriyle ilişkisi araştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda; öğrencilerin görsel düşünmeye görsellerle başladıkları, görsel düşünmenin tasarım eğitimi için gerekli olduğu, yaratıcığı geliştirdiği ve bu düşüncelerin en iyi eskiz yoluyla anlatılabildiği belirlenmiştir.