Yaratıcılık ve Oyun Kavramlarının Bilgisayar Destekli Tasarım Sürecinde İncelenmesi

 

Etkileri ile mimarlık alanında köklü gelişmelere neden olan mimarlık dışı disiplin olarak ‘bilgisayar’ alanı tartışmasız diğerleri içinde açık bir şekilde ağırlığını hissettirmektedir. Bilgisayar alanı, bilgi mühendisliğinden enformasyon bilimine ve bilişime kadar, birçok disiplini de içine alan ve güncel anlamda yalnızca diğer disiplinleri değil günlük yaşamı da yönlendirir hale gelen bir teori ve uygulama alanıdır. Bilgi çağı, birçok alan gibi mimarlık alanında da uygulama ve teori açısından ‘bilgi’ boyutu üzerine temellenen yeni açılımların yaşandığı bir dönem olarak kabul edilebilir. Bu çerçevede bilgisayar ortamında tasarım alanı, yeni metodların üretilmesi ve tasarım sürecinin yaratıcılık anlamında yeniden tanımlanması açısından önemlidir. Bu çalışmada amaç Bilgisayar Ortamında Mimari Tasarım alanında ‘Yaratıcılığın’incelenmesi, araç olarak da ‘Oyun’ kavramının ele alınmasıdır. Bu alanı tanımlamak için gerekli literatür incelenmiş ve çalışma bir oyun denemesi ile sonlandırılmıştır. Literatür araştırma sonucunda ortaya çıkan şu hipotezler değerlendirilmiş ve sonuçları tartışılmıştır: (i) Oyun içindeki yaratıcılık kavramı, tasarım sürecinde yeniden tanımlanarak, tasarım sürecini anlamamıza yardımcı olabilir, (ii) Oyun, tasarım sürecinde bir yöntem olarak kullanılabilir, (iii) Bilgisayar ortamındaki tasarlama süreci oyun kavramı ile birleştirilebilir. ‘Düzen ve karmaşıklık’ ile ‘karmaşıklık ve oynanabilirlik’ arasındaki doğru dengenin kurulması, oyun gelişimini bir tasarım sorunsalı haline getirmekte ve bu çalışmanın odağını oluşturmaktadır.