Resim ve Mekan Arasındaki İlişki: İlham Veren Projeler

 

1950’li yıllardan sonra hızla ilerleyen sanat ve mimarlık ilişkisi, 2000’li yıllara gelindiğinde resim, müzik, heykel, sinema gibi sanatın her alanıyla, mimarlık ve içmimarlık mesleklerini yakın ilişki içinde kılmaktadır. Giorgio Vasari ile tanımlanan sanat ve yapı birlikteliği, Kant ve Hegel’in söylemleri ile gelişmiş, sanatçıların ve ünlü mimarların eserleriyle hız kazanarak, sürmektedir. Çalışma kapsamında resim sanatının mimarlık ve iç mimarlıkla ilişkisi örnekler üzerinden anlatılacaktır. Ünlü ressam Mondrian, El Lissitsky, Theo van Doesburg, Picasso, Kandinsky’den yıldız mimar Zaha Hadid ve ressam-mimar Nafi Çil’e kadar resim ve mekan ilişkisi örnekler üzerinden açıklanacaktır. Bu ilişki, 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında Konya-Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü 1.Sınıf öğrencilerinin İç Mimari Proje-2 dersi kapsamında akademisyen ressam-mimar İlham Enveroğlu’nun 2000-2003 yılları arasında yaklaşık 50 adet resimden oluşan ‘’Asianadolu’’ isimli serisinden tablolar seçilerek, form oluşturma sürecinde proje altlığı olarak kullanılmıştır. Çalışma kapsamında, projenin nasıl geliştiği detayları ile anlatılacak, sonuç ürünlerine yer verilecektir. Sonuç olarak, resmin projeye form oluşturma sürecindeki katkısı, öğrenciler açısından resim ve iç mimarlık arasındaki ilişkiyi kurmalarını sağlamış, yaratıcılık yönlerini geliştirmiş, özgün düşünme yeteneklerini oluşturmuş ve bir sanat yapısı ile iç içe olmalarını sağlamıştır. Bu çalışma akademisyenlere eğitim sürecinde, tasarımcılara ise form oluşturma düzeyinde katkı sağlayacak niteliktedir.