Görsel iletişim öğelerinin yeni bir medya dili olarak sinemada yeniden tasarımı

 

Sinema, keşfedildiği 1895 yılından günümüze kadar çok büyük bir yol kat etmiştir. Özellikle D.W. Griffith’in keşfettiği anlatım metotları S. Eisenstein ve takipçileri tarafından zaman içinde mükemmelleştirilmiştir. Yakın planlar, hareketli kamera, çapraz ve pararlel kurgu teknikleri, izleyici üzerinde büyük bir etki bırakmıştır. Ancak bu buluşlar bile devamlılığı hedef alan kurgu sisteminin yarattığı etkiyi yaratamamıştır. Bu kurgu sistemi, izleyicinin bir film seyrettiğini unutması, kahramanla özdeşleşmesi ve filmin sonunda yönetmenin arzu ettiği duygusal reaksiyonu vermesini amaçlamaktadır. 90’lı ve 2000’li yıllarda keşfedilen iki buluş, film diline ilişkin algıların tamamen değişmesine sebep olmuştur. Bu buluşlardan ilki “DV teknolojisi”, ikincisi ise “www.youtube.com” isimli internet sitesidir. Bu iki buluştan ilki amatör film yapımcılarının profesyonele yakın bir görüntü kalitesine sahibi olmasına, aynı zamanda DV (firewire) bağlantı sayesinde sıradan bir bilgisayarla profesyonele yakın kalitede bir kurgu yapabilmelerine olanak sağlamıştır. İkincisi ise, bu yapılan amatör yapımların geniş kitlelerle paylaşılmasına olanak tanımıştır. Düşük bütçelerle oluşturulan yüksek sayıda yapım izleyicide ekranda sunulan gerçeklik anlayışının değişmesine neden olmuş ve günümüze kadar sinema okullarında ders olarak okutulan "Çekim Teknikleri" bilgilerinin tartışılmasına sebep olmuştur. Belki de tarihte ilk kez profesyonel film yapımcıları esin kaynağı olarak bu yeni medya dilini seçmişlerdir. Sinema tarihi boyunca pek çok kuramsal yaklaşım, sinema akımları bulunmasına karşın, ilk defa göreceli olarak düşük bütçeli filmler, izleyici tarafından büyük kabul görmüş, aynı zamanda beklenilenin de üstünde bir gişe hasılatına ulaşmayı başarmışdır. Bu çalışmada, son yıllarda görsel iletişim öğelerinin yeni anlatım dilini, devamlılığı esas alan kamera kullanımı ve kurgu sistemine olan farkları örnek filmlerle ortaya konmaya çalışılarak tartışılacaktır. Çalışma aynı zamanda, çekilmesi teknik ve kuramsal olarak olanaksız gibi görünen bu filmlerin nasıl yüksek bir gişe hasılatına ulaşarak, geniş izleyici kitlesi tarafından kabul gördüğünü gözler önüne sermeyi amaçlamaktadır.