Use of Turkish Mythology as a Design Variable in Product Design

 

In this article, a comprehensive education model has been implemented in the Wooden Toy Design (WTD) course of Interior Architecture and Environmental Design Department at Kırıkkale University in Turkey. This course is an obligatory course for second year students enrolled in the department. The course was carried out in the Spring term of 2020-2021 educational year. Although pandemic conditions dictated that all education had to be done in on-line classes, this seemingly disadvantage had been overcome in the process. Among 78 students enrolled for the course, 47 students managed to satisfy necessary conditions and to make submissions. Various researches point out the advantages of using hands-on education approaches in interior architecture education. WTD (Wooden Toy Design) course has been delibaretely positioned by the instructor in the manner to serve as a laboratory for students to experiment on real life needs and solutions. In fact, the design problem has been planned to simulate a fictional need for a toy to be designed having Turkish mythology as a design criteria and the material would mainly be of wood. Within the scope of the course, toy design has been enriched with necessary studies on Turkish mythology. Students have well spent their time researching, designing and commissioning their designs to workshops within a single term of their education period. The article concentrates on quantitatively assessing advantages of hands-on learning principles implemented within the framework of the course. Students were requested to research Turkish mythology, devise characters, make necessary technical drawings and the commission workshops to prepare their designs. An anonymous survey consisting of 30 questions was used to collect data on jury day from students. Descriptive statistics have been used to analyze research results. The rich content of Turkish mythology has been useful in both character creation and in forming strong cultural bonds. Students have had the chance to experiment with real materials, details and finishes. Two toy designers have given seminars online and have further contributed to the education process with their presence in the final jury. Students have encountered and mastered various problems and have gained invaluable experiences via the course. The experience gained from researching, designing, commissioning and finally delivering a proposal is important as this cycle closely resembles the works of nearly every professional interior architect. Ürün Tasarımında Tasarım Değişkeni Olarak Türk Mitolojisinin Kullanımı ÖZET Bu makalede, Türkiye'de Kırıkkale Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Ahşap Oyuncak Tasarımı (AOT) dersinde kapsamlı bir eğitim modeli uygulanmıştır. Bu ders, bölüme kayıtlı ikinci sınıf öğrencileri için zorunlu bir derstir. Ders 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı Bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Pandemi koşulları tüm eğitimin online imkanlarla yapılmasını zorunlu kılsa da bu dezavantaj süreç içinde aşılmıştır. Kursa kayıt yaptıran 78 öğrenciden 47'si gerekli koşulları sağlamış ve teslimlerini gerçekleştirmiştir. İç mimarlık lisans eğitiminde uygulamalı eğitim yaklaşımlarının kullanılmasının avantajlarına çeşitli araştırmalarda işaret edilmektedir. AOT (Ahşap Oyuncak Tasarımı) dersi öğretim elemanı tarafından bilinçli olarak öğrencilerin gerçek yaşam ihtiyaçları ve çözümleri üzerinde deney yapmaları için bir laboratuvar işlevi görecek şekilde konumlandırılmıştır. Tasarım problemi, tasarım kriteri olarak Türk mitolojisi temel alınarak tasarlanacak bir oyuncak için kurgusal bir ihtiyacı simüle etmek üzere planlanmıştır. Kullanılacak malzemenin ağırlıklı olarak ahşap olması planlanmıştır. Ders kapsamında oyuncak tasarımı Türk mitolojisi üzerine gerekli çalışmalarla zenginleştirilmiştir. Öğrenciler, eğitimlerinin tek bir döneminde; araştırma yapmak, tasarım yapmak ve tasarımlarını atölyelerde imal ettirmek iş modelini başarı ile tamamlayarak zamanlarını verimli kullanmışlardır. Makale, ders çerçevesinde uygulanan uygulamalı eğitim ilkelerinin avantajlarını nicel olarak değerlendirmeye odaklanmaktadır. Öğrencilerden Türk mitolojisini araştırmaları, karakterler oluşturmaları, gerekli teknik çizimleri yapmaları ve tasarımlarını atölyelerde yaptırmaları istenmiştir. Jüri gününde öğrencilerden veri toplamak için 30 sorudan oluşan isimsiz bir anket kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarını analiz etmek için tanımlayıcı istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Türk mitolojisinin zengin içeriği hem karakter oluşumuna hem de güçlü kültürel bağlar kurulmasına yararlı olmuştur. Öğrenciler gerçek malzemeler, detaylar ve son kat cila malzemelerle deney yapma şansına sahip olmuşlardır. İki oyuncak tasarımcısı çevrimiçi olarak seminerler vermiş ve final jürisinde yer alarak eğitim sürecine katkı sağlamışlardır. Öğrenciler çeşitli problemlerle karşılaşmış, bunları aşmış ve ders boyunca paha biçilmez deneyimler kazanmışlardır. Araştırma, tasarım, sipariş verme ve nihayet teslimden oluşan modelden elde edilen deneyimin önemi büyüktür, zira bu model neredeyse her iç mimarın profesyonel çalışmalarına çok benzemektedir. Anahtar Kelimeler: içmimarlık, ürün tasarımı, oyuncak tasarımı, Türk mitolojisi, yaparak öğrenme, eğitim