‘İmgenin Yeniden Üretimi’nin Kapalı Konut Yerleşmeleri Kullanıcı Tercihleri Üzerindeki Etkisi

 

Postmodern tüketim anlayışı etkisinde gerçeğin farklı formlarının, imgeler aracılığı ile ‘küresel sınırsızlıkta’ yeniden üretilerek kapitalizmin dolaşımına girdiği görülmektedir. Kendi tarihsel süreçlerinde güvenlik, prestij, ayrıcalık gibi söylemlerle küresel emlak piyasasında yer bulan kapalı konut yerleşmeleri de ötekilerden farklılaşmak için, başka zaman, bağlam ve kültürlere ait imgenin yeniden üretimini araçsallaştırmaktadır. Buna göre başka bir yere ait imgenin ütopya üreten bir düşsellikle, tematik bir yaşam kurgusu içerisinde yeniden üretilmesi çalışmanın kavramsal tartışmasının sınırlarını çizmektedir. Bu çalışmada amaç; tasarım fikri ve tanıtım söylemlerini başka bir yere benzerlik üzerinden kuran kapalı konut yerleşmelerinde imgenin yeniden üretilmesi ile geliştirilen mimari uygulamaların ve reklam söylemlerinin tüketici tercihlerindeki etkisini ve bu tarz yerleşmelerde yaşamayı seçen kullanıcının kentle kurduğu ilişki durumunu belirlemektir. Alan araştırmasında, biçimsel altyapısını taklit üzerinden kuran Bosphorus City, İstanbul Sarayları, Viaport Venezia ve Toskana Vadisi yerleşmeleri seçilmiştir. Buna göre çalışmada öncelikle, seçilen kapalı konut yerleşmelerinde imgenin sözlü ve görsel olarak yeniden üretiminin mimari biçimleniş ve reklam söylemleri üzerinden deşifre edilmesi hedeflenmiştir. İmgenin yeniden üretiminin kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla yöntem olarak ‘Basit Tesadüfi Örnekleme’ ile anket çalışması yapılmıştır. Anket soruları Likert Ölçek Kurma Tekniği ile üretilmiştir. İstatistiksel veri toplama teknikleri (SPSS) kullanılarak veriler seti sayısal ortamda değerlendirilmiştir. Sonuçta; kapalı konut yerleşmelerinde imgenin yeniden üretiminin kullanıcı tercihi bakımından etkili olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca imgelerin kullanıcıları kimlik ve yer ile kurdukları ilişki bağlamında da manipüle ettiği görülmüştür.